LOADING

Type to search

« لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصاري‏ ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَکْبِرُونَ» (مائده 82)          «أيْ بُنَيَّ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كَانَ قَبْلِي فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأحَدِهِمْ بَلْ كَأنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِم؛ پسرم! اگرچه من به‌اندازه مردمی که پیش از من بوده‌اند عمر نکرده‌ام، ولی در کردارشان دقت و در اخبارشان فکر نموده و در آثارشان سیاحت کرده‌ام، تا جایی که همانند یکی از آنان شده‌ام. بلکه گویی از پی آنچه که از وضع آنان به من رسیده، عمرم را با اولین و آخرین‌شان گذرانیده‌ام». (نهج‌البلاغه، نامه 31)

اسرائیلیات

برگزیده یادداشت

اسرائیلیات

rahbari می 5, 2019

ولایت در امتداد تاریخی و معرفتی نبوت در بستر اعتقادات شیعه است؛ یعنی امام، جانشین رسول‌الله(ص) در همه ابعاد به‌جز نزول وحی است. البته امام، واسطه فیض و تنهامرجع تام تفسیر کلام خداست. از این جهت، ارتباط انسان با آسمان هیچ‌گاه قطع نمی­‌شود و به این معنا، امامت، امتداد جریان وحی هم هست.

دشمنان اسلام بعد از رسول‌الله(ص) هیچ‌گاه نتوانستند مرجعیت دینی اهل‌بیت(ع) را نادیده بگیرند؛ زیرا برای پاسخ به سؤالات و شبهات کسانی که بعد از پیامبر(ص) مسلمان شده بودند، به‌شدت به معارفی که نزد جانشین به‌حق پیامبر(ص) بود، نیاز داشتند. تداوم این شرایط، جایگاه نظام خلافت را در مقابل نظام امامت به خطر می­‌اندخت. در این شرایط، بهترین تدبیر این بود که رقبای علمی در مقابل اهل‌بیت(ع)عَلَم شود. علمای یهودی تازه‌مسلمان‌شده مانند کعب‌الاَحبار و ابوهریره، بهترین گزینه بودند. آنها دو کارکرد اصلی داشتند:

  1. جعل روایاتی که برای اهل‌بیت(ع) بیان شده بود، برای دیگران، به‌ویژه بنی‌امیه و خلفا؛
  2. جعل روایاتی در تقابل با عقاید اسلامی.

این روایات به «اسرائیلیات» موسوم شدند.

این نقطه وقتی تشدید شد که نظام کلامی اهل‌سنت از معتزله (عقل­گرایی) به اشاعره (نقل­گرایی) غلبه یافت. در این فضا، انحصار در تمسک به روایات، ملاک قرار گرفت؛ روایاتی که از مبنای یهودیزه‌شده عبور کرده بودند. طبیعی است خروجی این نظام دینی، ضدیت با یهود نخواهد شد.

بنابراین نباید از گروه­های جهادی اهل‌سنت، مبارزه با اسرائیل را انتظار داشت. از این جهت، اهل‌سنت با میراث دینی خود نمی­‌تواند در مقابل اسرائیل بایستند؛ مگر اینکه بر مبانی ملی­‌گرایی (اعراب و اسرائیل) تأکید کند یا متأثر از مبانی سیاسی شیعه باشد؛ هرچند در مبانی فقهی، از اهل‌سنت تبعیت کند. اما درمقابل، نظام معرفتی شیعه براساس نظام ولایت، درتقابل با دشمنانی (یهودیانی) شکل گرفت که قرآن، دشمنی آنها را شدیدترین توصیف می­‌کند:

«لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الْيَهُودَ…؛[1]  یهود را شدیدترین دشمن نسبت به کسانی که ايمان آورده‌اند، می‌يابی» (مائده/82).

 

[1] – مائده، آیه 82.

لینک مطلب :
http://www.tarikh.org/?p=6936
Tags:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *