LOADING

Type to search

« لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصاري‏ ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَکْبِرُونَ» (مائده 82)          «أيْ بُنَيَّ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كَانَ قَبْلِي فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأحَدِهِمْ بَلْ كَأنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِم؛ پسرم! اگرچه من به‌اندازه مردمی که پیش از من بوده‌اند عمر نکرده‌ام، ولی در کردارشان دقت و در اخبارشان فکر نموده و در آثارشان سیاحت کرده‌ام، تا جایی که همانند یکی از آنان شده‌ام. بلکه گویی از پی آنچه که از وضع آنان به من رسیده، عمرم را با اولین و آخرین‌شان گذرانیده‌ام». (نهج‌البلاغه، نامه 31)

تاریخ در خدمت سیاست؛ جعل روایات ذم و مدح بلاد

برگزیده یادداشت

تاریخ در خدمت سیاست؛ جعل روایات ذم و مدح بلاد

rahbari فروردین ۳, ۱۳۹۸

برخی تاریخ را شرح‌حال حاکمان می‌دانند و تاریخ‌نویسان را منشیان دربار حاکمان. بدون اینکه بخواهیم درباره این گزینه قضاوت کنیم، حاکمان در برخی موارد در جهت‌دهی به برخی مطالب تاریخ نقش داشته‌اند.
توجه به این نکته می‌تواند ما را به نکته دیگری رهنمون کند که تاریخ به‌عنوان یک علم، با سایر علوم ارتباط دارد. بدون بررسی اینکه تاریخ چگونه به یک علم تبدیل می‌شود که در یک نظام علمی با سایر علوم تعامل دارد، می‌توان از تعامل بین تاریخ و سیاست سخن گفت.
در این مجال می‌توان این نکته را مطرح کرد که بسیاری از شرح‌حال‌نویسی‌ها و توصیف‌انگاری در مورد شهرها با انگیزه‌های سیاسی انجام شده است. در اینجا پای علم حدیث هم به بحث باز می‌شود. در کنار هم قرار دادن سه علم تاریخ، علوم سیاسی و حدیث، پرده از این واقعیت برمی‌دارد که انگیزه سیاسی دلیل جعل روایات مدح و ذم بلاد است.
بخش زیادی از این تحریف‌گری، حاصل فعالیت‌های مخرب عالمان یهودی مسلمان‌نماست که در راستای تأمین اهداف خود تلاش داشتند شام و بنی‌امیه را به‌عنوان وارثان نظام سیاسی رسول‌الله(ص) در بین جامعه اسلامی جا بیندازند و تمرکز توجه مسلمانان را از مکه و مدینه و اهل‌بیت پیامبر(ص) خارج کنند. این روایات، برای سرزمین شام و سپاهِ آن، تقدس و فضیلت جعل کردند. این اقدام، عملکرد بنی‌امیه را در قتل‌عام‌های بعدی توجیه می‌کرد و در کمک به معاویه در جلب همکاری اجتماعی و توجیه اقدامات علیه امام علی(ع) و امام حسن(ع) تأثیر زیادی داشت.

لینک مطلب :
http://www.tarikh.org/?p=5334

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *