LOADING

Type to search

« لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصاري‏ ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَکْبِرُونَ» (مائده 82)          «أيْ بُنَيَّ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كَانَ قَبْلِي فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأحَدِهِمْ بَلْ كَأنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِم؛ پسرم! اگرچه من به‌اندازه مردمی که پیش از من بوده‌اند عمر نکرده‌ام، ولی در کردارشان دقت و در اخبارشان فکر نموده و در آثارشان سیاحت کرده‌ام، تا جایی که همانند یکی از آنان شده‌ام. بلکه گویی از پی آنچه که از وضع آنان به من رسیده، عمرم را با اولین و آخرین‌شان گذرانیده‌ام». (نهج‌البلاغه، نامه 31)

تطبیق آیات مشعر به اِفساد بنی‌اسرائیل بر دشمنان اهل‌بیت(ع)

دشمن شناسی در تاریخ دوره ائمه علیهم السلام

تطبیق آیات مشعر به اِفساد بنی‌اسرائیل بر دشمنان اهل‌بیت(ع)

rahbari آبان ۱۵, ۱۳۹۷

ابن‌قولویه در کتاب کامل الزیارات، روایتی را از امام صادق(ع) نقل می‌کند که آن حضرت در ذيل آيات شريفه «وَ قَضَيْنا إِلى‏ بَنِي إِسْرائِيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ‏ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً. فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولي‏ بَأْسٍ شَديدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولا» (اسراء/۴-۵) فرمودند:

* مقصود از «مرّتين»، يكى قتل و شهيد نمودن اميرالمؤمنين(ع) بوده و ديگرى طعن و زخم‌زبان‏هایى بود كه به حسن‌بن‌على(ع) زده شد.

* و مراد از «لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً» شهادت حسین‌بن‌على(ع) است.

* و منظور از « فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما» اين است كه وقتى زمان خون‌خواهى حضرت امام حسين(ع) و يارى كردن آن جناب فرارسيد.

* و تفسير «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ» اين است كه خداوند متعال قبل از قيام قائم(عج) گروهى را برانگيزد كه‏ هيچ خونى از آل‌محمد(ع) را بى‌انتقام نگذارند و انتقام همه خون‌هاى ريخته‌شده از اهل‌بيت(ع) را بگيرند.

کامل الزیارات، صص۶۲-۶۳

 

نکته: همچنان‌که علامه طباطبایی در تفسیر المیزان متذکر شده است، اين روايت، تطبيق حوادثى است كه در اين امت واقع مى‏شود و در ميان بنى‌اسرائيل اتفاق افتاده است و درحقيقت، در مقام تصديق مطلبى است كه رسول خدا(ص) پيش‏بينى كرده و فرموده بود: اين امت به‌زودى همان را كه بنى‌اسرائيل مرتكب شد، دقيقا و طابق‌النعل‌بالنعل مرتكب خواهد شد؛ حتى اگر بنى‌اسرائيل داخل سوراخى رفته باشد، اين امت نيز خواهد رفت. پس اين روايات را نبايد جزء رواياتى شمرد كه آيه مورد بحث را تفسير مى‏كند؛ بلكه تنها در مقام جرى و تطبيق است‏.

تفسیر المیزان، ج۱۳، صص۴۳-۴۴

 

لینک مطلب :
http://www.tarikh.org/?p=1018
Tags:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *