LOADING

Type to search

« لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصاري‏ ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَکْبِرُونَ» (مائده 82)          «أيْ بُنَيَّ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كَانَ قَبْلِي فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأحَدِهِمْ بَلْ كَأنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِم؛ پسرم! اگرچه من به‌اندازه مردمی که پیش از من بوده‌اند عمر نکرده‌ام، ولی در کردارشان دقت و در اخبارشان فکر نموده و در آثارشان سیاحت کرده‌ام، تا جایی که همانند یکی از آنان شده‌ام. بلکه گویی از پی آنچه که از وضع آنان به من رسیده، عمرم را با اولین و آخرین‌شان گذرانیده‌ام». (نهج‌البلاغه، نامه 31)

حج؛ مهم‌ترین نماد بندگی و نفی طاغوت و شرک

برگزیده یادداشت

حج؛ مهم‌ترین نماد بندگی و نفی طاغوت و شرک

rahbari جولای 6, 2019

حج از مهم‌ترین مناسک و شعائر دین اسلام است که از سوی خداوند متعال، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مظاهر توحید و عبودیّتِ جمعیِ مسلمانان و نفی شرک و طاغوت قرار داده شده است. این مراسم عظیم با احیاگر آن یعنی حضرت ابراهیم(ع) گره خورده است. این پیامبر الهی، در قرآن کریم، به‌عنوان الگوی بندگی خدا و قهرمان مبارزه با بت‌پرستی و شرک معرفی شده و دین ایشان، دین «حنیف» (دین حق) نام گرفته است و به مؤمنان و موحّدان دستور داده شده شیوه و عملکرد این پیامبر الهی را الگوی خود قرار دهند: «قَدْ کانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْراهِیمَ» (ممتحنه/4). حتی به پیامبر اکرم(ص) نیز امر شده از دین حنیف ابراهیم(ع) و روش ایشان در بندگی و مبارزه با طاغوت تبعیت کند: «ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» (نحل/123).

براین‌اساس، عبادت خداوند و نفی شرک باید دو مؤلفه اصلی جریان حق باشد و به هر میزان، این دو مؤلفه در این جریان نهادینه شود، قرابت آن به دین حنیف حضرت ابراهیم(ع) بیشتر خواهد بود و به هر میزان، این دو مؤلفه و یا یکی از آن دو کمتر باشد، جریان حق و جامعه مؤمنین از آیین یکتاپرستی حضرت ابراهیم(ع) فاصله خواهد گرفت.

این دو اصل اساسی، در مراسم حج که یادگار این پیامبر خداست، تبلور یافته است. این مراسم، مهم‌ترین نماد بندگی و نفی طاغوت و شرک از سوی مؤمنین و یکتاپرستان، آن‌هم به‌شکل جمعی است که اگر به‌خوبی برگزار شود، آثار فراوانی برای امت اسلام و موحّدان عالَم خواهد داشت. به همین علت، در طول تاریخ، جریان باطل و دشمنان آیین توحید و یکتاپرستی، همواره سعی در تعطیلی این مراسم و یا به انحراف کشاندن آن داشته‌اند. اینکه جمعی از مسلمانان از کشورهای مختلف و با فرهنگ‌های گوناگون، هر سال در مکان مشخص، به‌دستور خداوند، دور هم جمع می‌شوند تا با وحدت و یکپارچگی خود، عزّت، عظمت و قدرت اسلام را به جهانیان نشان دهند و از مشرکین و کفار و طاغوت‌های زمان، برائت بجویند، برای دستگاه باطل و نظام سلطه بسیار سنگین است.

در دوران کنونی، دشمنان اسلام با واسطه‌های مختلف سعی در به انحراف کشاندن این مراسم سیاسی- عبادی و تهی کردن آن از حقیقت خود دارند. از یک سو حکومت آل‌سعود را تحت فشار قرار دادند که مراسم برائت از مشرکین را حذف و یا محدود کند و متأسفانه به‌دلیل خیانت این حکومت خبیث، این اتفاق افتاد؛ و از سوی دیگر با ترفندهای گوناگون، آثار و مظاهر دینی را به‌تدریج در مکه و مدینه نابود کردند و به‌جای آن، مظاهر شرک و طاغوت را ایجاد کردند. متأسفانه طراحی دشمنان گاهی با ضعف برخی از مسؤولین ما نیز سریع‌تر به نتیجه رسید. از ابتدای انقلاب، افراد مغرض، ضعیف‌النفس و متمایل به غرب و یا کم‌اطلاع از مبانی اسلام، هرکدام به طریقی سعی در تشکیک در اصل این مراسم،کم‌رنگ کردن و به حاشیه بردن آن داشتند. به‌عنوان مثال، در خصوص مراسم برائت از مشرکین، یکی از مسؤولین ارشد اجرایی در دولت سازندگی، به پادشاه عربستان قول می‌دهد که ما مراسم برائت از مشرکین را به‌جای خیابان، در بِعثه و چادرها به‌شکل آرام و مطابق با نظر آل‌سعود برگزار می‌کنیم. برخی از مسؤولین در دولت نهم و دهم نیز سعی داشتند سازمان حج و زیارت را ذیل سازمان گردشگری تعریف کنند تا آن را از هویت دینی و اسلامی تهی کنند.

اخیرا نیز از برخی از علمای بزرگ جملاتی نقل شد که موجب سوءاستفاده دشمنان و مغرضان گردید؛ چراکه هرچند قصد آنان چیز دیگری بود، اما ظاهر توصیه آنان به مسؤولین حج این بود که امور معنوی حج را از مسائل سیاسی آن جدا کنید. این جملات، بسیار رهزن شد و موجب خوشحالی جبهه کفر و سکولارهای وابسته به غرب را فراهم نمود و شبهاتی ایجاد کرد.

شاید این قبیل شبهات و همچنین دیدگاه برخی از مسؤولین لیبرال درباره حج، سبب شد رهبر معظم انقلاب به‌عنوان امام جامعه و حافظ انقلاب و نظام اسلامی، در دیدار روز گذشته (98/4/12) با مسؤولین حج، بر رد این شبهه تأکید کنند و بفرمایند: «یعنی چه حج را سیاسی نکنید؟! ایجاد وحدت، یک امر سیاسی است. دفاع و حمایت از ملت فلسطین و مظلومین دنیای اسلام مثل یمن، یک کار سیاسی است و دفاع از مظلوم، عین تعالیم اسلامی و واجب است؛ یا برائت از مشرکین که یک فریضه است. همه‌ اینها مال دین است… . حج یک کار سیاسی است؛ اما این کار سیاسی عیناً همان تکلیف دینی است».

مسئله حج از مسائل راهبردی و بسیار مهم اسلام است؛ لذا هرگونه تحریف و یا شبهه در آن، باید از سوی حوزه علمیه و روحانیت معظم و علمای بزرگ پاسخ داده شود؛ لذا انتظار این است که هرزمان دشمن و یا ایادی داخلی آنان، قصد تحریف و یا ایجاد شبهه در این قبیل امور مهم را داشتند، روحانیت معظم و علمای اعلام، به‌عنوان سنگربانان دین، به میدان آمده و با روشنگری خود، جلوی هرگونه تحریف را بگیرند.

لینک مطلب :
http://www.tarikh.org/?p=9358
Tags:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *