LOADING

Type to search

« لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصاري‏ ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَکْبِرُونَ» (مائده 82)          «أيْ بُنَيَّ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كَانَ قَبْلِي فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأحَدِهِمْ بَلْ كَأنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِم؛ پسرم! اگرچه من به‌اندازه مردمی که پیش از من بوده‌اند عمر نکرده‌ام، ولی در کردارشان دقت و در اخبارشان فکر نموده و در آثارشان سیاحت کرده‌ام، تا جایی که همانند یکی از آنان شده‌ام. بلکه گویی از پی آنچه که از وضع آنان به من رسیده، عمرم را با اولین و آخرین‌شان گذرانیده‌ام». (نهج‌البلاغه، نامه 31)

دیالیکتیک ایمان با بصیرت

دشمن شناسی در تاریخ دوره ائمه علیهم السلام

دیالیکتیک ایمان با بصیرت

rahbari ژانویه 9, 2019

چنان‌که برای بقای ایمان در عرصه عرفان و اخلاق و تربیت، به عمل صالح نیاز داریم و ایمان و عمل صالح مکمل یکدیگرند، در عرصه سیاست نیز ایمان و بصیرت، مکمل یکدیگرند و هریک از آنها به‌تنهایی کافی نیست؛ بصیرت بدون ایمان حاصل نمی‌شود و ایمان بدون بصیرت در عرصه سیاسی و اجتماعی باقی نمی‌ماند.

برای انقلاب و تشکیل نظام سیاسی، فقط ایمان کافی نیست. امام آن‌گاه که بر عرصه اجتماع و سیاست وارد می‌شود، فقط به مردمان مؤمن نیاز ندارد؛ بلکه به مردمانی نیاز دارد که هم مؤمن‌اند و هم بصیر. البته بهتر است بگوییم ایمان کامل، ایمانی است که در عرصه فردی باقی نمی‌ماند و در عرصه اجتماعی نیز تبلور یافته و حفظ می‌شود. این ایمانِ اجتماعی و سیاسی‌شده را بصیرت می‌نامیم که شرط بقا و توسعه و کمال ایمان در عرصه فردی هم هست.

آنها که در کنار امام حسین(ع) بوده و حضرت را تنها گذاشتند، همان شیعیان باانرژی و پرشور و عاشق و علاقه‌مند کوفه بودند که پس از شهادت حضرت، هیچ‌گاه خود را نبخشیدند و همواره آه و ناله داشتند. آنها بی‌ایمان نبودند؛ بلکه بی‌بصیرت بودند. یا اینکه بگوییم ایمانشان از حیطه فردی به عرصه اجتماعی راه نیافت و به‌این‌ترتیب، ایمان فردی شان نیز به خطر افتاد.

محتوا و ماهیت سیاسی شیعه، سبب شده است که ایمان در آن، مختصاتی متفاوت از ایمان در اهل‌تسنن داشته باشد. براین‌اساس، شیعه بدون بصیرت سیاسی نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد و دشمن درصدد حذف و تقلیل این بُعد از ایمان شیعیان بوده است.

 

دکتر محسن محمدی

لینک مطلب :
http://www.tarikh.org/?p=2059
Tags:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *