LOADING

Type to search

« لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصاري‏ ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَکْبِرُونَ» (مائده 82)          «أيْ بُنَيَّ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كَانَ قَبْلِي فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأحَدِهِمْ بَلْ كَأنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِم؛ پسرم! اگرچه من به‌اندازه مردمی که پیش از من بوده‌اند عمر نکرده‌ام، ولی در کردارشان دقت و در اخبارشان فکر نموده و در آثارشان سیاحت کرده‌ام، تا جایی که همانند یکی از آنان شده‌ام. بلکه گویی از پی آنچه که از وضع آنان به من رسیده، عمرم را با اولین و آخرین‌شان گذرانیده‌ام». (نهج‌البلاغه، نامه 31)

نفوذ یهود در بعد سیاسی و اجتماعی جامعه مسلمین در عصر خلفا

برگزیده یادداشت

نفوذ یهود در بعد سیاسی و اجتماعی جامعه مسلمین در عصر خلفا

rahbari می 12, 2019

یهود با نفوذ در بین مسلمانان از راه نفاق و با به‌کارگیری افراد مغرض و منافق و ضعیف‌الایمان توانست بعد از رسول خدا(ص) به فعالیت‌های سری خود وسعت دهد و با همکاری خلفا، در دو بُعد سیاسی و فرهنگی توانستند اقداماتی را انجام دهند که به‌طور اختصار اشاره می گردد:

الف. دخالت در امر خلافت

غرض اصلی یهود، انحراف اسلام از خط اصلی آن، یعنی راه امامت بود که با این انحراف، دین پیامبر(ص)  به هدف والا که عالم‌گیر شدن آن است، نخواهد رسید؛ چون طبق آیه قرآن، امر امامت حضرت علی(ع) باعث اتمام و اکمال دین و مأیوس شدن کفار می‌شود: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُم‏».[1] لذا تلاش کردند با هر نیرنگی از این امر جلوگیری کنند. لذا با رحلت پیامبر خدا(ص) یهود به فعالیت‌های سازمان‌یافته خود سرعت بخشیدند و با اقدامات و حمایت‌های خود، حزب نفاق را در مقابل خلیفه برحق الهی به حکومت رساندند.

آنها در امر تعیین خلیفه و حاکم برای جامعه اسلامی نیز برنامه‌ریزی کرده بودند. در جریان سقیفه، در به قدرت رساندن ابوبکر توسط زیدبن‌ثابت نقش داشتند[2] و در انتخاب عمر بعد از ابوبکر توسط اُسَیدبن‌سَعیَة القُرَظی از یهود بنی‌قریظه دخالت داشتند[3] و با مشورت کعب‌الاَحبار یهودی و خلیفه دوم،  شورای شش‌نفره طوری چیده شد که عثمان از بین شورای شش‌نفره بیرون آمد.[4]

ب. حمایت‌های گوناگون از خلفا

یهود از خلفا به طرق مختلف حمایت می نمودند. گاهی با مدح و دادن القاب به آنها[5] و گاهی با دفاع از خلفا در مقابل معترضان[6] از خلفا پشتیبانی می‌کردند. آنها در امور سیاسی، مستشاران مورد اعتقاد خلفا بودند[7] و در جایگاه واعظان و پیشگویان دستگاه خلافت قرار داشتند.[8]

ج. جهت‌دهی برای نحوه اداره جامعه اسلامی

یهود با نفوذ در دستگاه خلافت و تقرب به خلیفه مسلمین تلاش می‌کردند افکار و آرای خود را در رابطه با معارف دینی و نحوه اداره جامعه نیز بر آنها تحمیل کنند. با دقت در رفتار خلفا وسیاست‌های آنها در اداره حکومت، چیزهایی را می‌یابیم که برخلاف صریح آیات قرآن و برطبق روش‌های یهود و نصاری می‌باشد و اینها شیوه‌هایی است که یهود با نفوذ خود در جامعه اسلامی به وجود آورده‌اند. سیاست تبعیض نژادی که در حکومت خلفا مخصوصا حکومت عمر و عثمان به چشم می خورد[9] و همچنین سیاست اجتهاد در مقابل نص،[10] نتیجه نفوذ سیاسی یهود و اجرای سیاست‌های آنها به‌دست خلفا می‌باشد.

 

[1] – مائده(5): آیه 3.

[2] – السیره الحلبیه، ج3 ص506.

[3] – کنزالعمال، ج5 ص674، ح14175، کتاب الخلافه.- الطبقات الکبری، ج3 ص149- تاریخ دمشق، ج30 ص411- اسد الغابه، ج4 ص156، ذیل ترجمه عمربن خطاب.- (در برخی از این منابع اسم اسید بن سعیه، اسد بن سعیه القرظی یا اسید بن سعید القرظی آمده است).

[4] – شرح نهج البلاغه، ج12 ص81.

[5] – الطبقات الكبرى، ج 3 ص 205 – تاریخ الطبری، ج4ص195، حوادث سال23ق.- البدایه و النهایه، ج7 ص133.

[6] – الامالی، محمد بن نعمان (المفید)، ص161، مجلس بیستم. –  و انساب الاشراف، احمد بن یحیی البلاذری، ج 5 ص 542 .

[7] – تاریخ الطبری، ج4 ص59

[8] – تفسیر الطبری، ج16 ص477- ذیل ایه 39 رعد.

[9] – برای نمونه : سير اعلام النبلاء، ج 2، ص 440.

[10] – شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج12  ص 81.

لینک مطلب :
http://www.tarikh.org/?p=7280
Tags:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *