LOADING

Type to search

« لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصاري‏ ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَکْبِرُونَ» (مائده 82)          «أيْ بُنَيَّ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كَانَ قَبْلِي فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأحَدِهِمْ بَلْ كَأنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِم؛ پسرم! اگرچه من به‌اندازه مردمی که پیش از من بوده‌اند عمر نکرده‌ام، ولی در کردارشان دقت و در اخبارشان فکر نموده و در آثارشان سیاحت کرده‌ام، تا جایی که همانند یکی از آنان شده‌ام. بلکه گویی از پی آنچه که از وضع آنان به من رسیده، عمرم را با اولین و آخرین‌شان گذرانیده‌ام». (نهج‌البلاغه، نامه 31)

یهود شناسی تاریخی

برگزیده دشمن شناسی در تاریخ دوره انبیاء علیهم السلام مباحث عمومی

یهود شناسی تاریخی

danial نوامبر 24, 2018

اولین دوره صهیونیسم شناسی که تابستان سال ۱۳۹۷ در قم با حضور طلاب و فضلای علاقه‌مند و با تدریس برجسته‌ترین اساتید این حوزه برگزار گردید یکی از بهترین دوره‌ها در این زمینه است که ماحصل آن در مطلب ذیل تقدیم علاقه‌مندان می‌گردد. امیدواریم با مطالعه این مطلب مسائل روز مبتلابه جمهوری اسلامی و جهان تشیع و بلکه جهان اسلام با دشمن قدّار صهیونیسم بر همگان روشن گردد و با توجه ویژه به امر خطیر دشمن شناسی، نقشه‌های شوم دشمنان را از قبل تشخیص داده و نسبت بدان موضع‌گیری‌های جدی و کارآمد صورت گرفته و با اخذ تصمیمات درست و موضعگیری‌های صحیح و به‌هنگام از هرگونه نفوذ و ایجاد انحراف در مسیر حق جلوگیری گردد. متن حاضر مباحثی است که حجت الاسلام و المسلمین طائب در دوره علمی آموزشی صهیونیسم شناسی در تابستان ۹۷ ایراد فرمودند:


تعریف و معانی کلمات صیون و صهیونیسم

بحث ما پیرامون صهیونیسم است که ما در ابتدا باید مراد و معنای کلمه صهیونیسم را بیان کنیم. صهیونیسم از صیون گرفته شده است؛ «صیون» نام کوهی است در قدس شریف که مسجدالاقصی بر آن نهاده شده است.

همانگونه که ما برای مشخص کردن جهت قبله یک حرم، یک مسجدالحرام و یک کعبه داریم و اینگونه بود که کل مکه قدیم در حرم (حرم حدودی دارد، حدود ۴۸ کیلومتر) بوده و کعبه در مسجدالحرام واقع‌شده است؛ برای مشخص کردن جهت قبله، ترتیب به اینگونه است که در مسجدالحرام، قبله کعبه است و باید در مسجدالحرام به سمت کعبه نماز خواند و هنگامی‌که در بیرون از مسجدالحرام قرار داریم قبله به سمت مسجدالحرام است.

«فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمسجدالحرام» و آنگاه‌که بیرون از حرم هستیم قبله به سمت حرم هست. در قدس شریف نیز سلسله‌ای وجود دارد؛ در پاسخ به این سؤال که «قبله اول مسلمانان مسجدالاقصی بوده یا قدس؟» باید گفت، همان‌گونه که کعبه درون مسجدالحرام واقع است مسجدالاقصی درون قدس واقع‌شده است؛ یعنی قدس شهری است که مسجدالاقصی درون آن واقع‌شده است، درون شهر قدس یک بلندی موجود است که این بلندی حدی دارد و حد آن از هر طرف معلوم است و این حدود، حدود قدس که یک حرم است را مشخص می‌کند.

 

 

در این بلندی دو مسجد به نام‌های مسجدالاقصی و مسجدالصخره (دلیل نام‌گذاری مسجد الصخره این است که سنگی در آنجاست که می‌گویند پیامبر پا بر آن سنگ گذاشته و به آسمان رفت) وجود دارد و مراد از قدس بلندی و حدود آن است نه مسجدالاقصی یا مسجد الصخره که نام‌های دیگر این بلندیست و حدود آن، صهیون و یا صیون است.

معنی اصطلاحی واژه صهیونیسم
صهیونیسم به فرقه‌ای گفته می‌شود که مدعی حاکمیت و قرار گرفتن و ساکن شدن در آن صیون است. پس صهیون و صیون نام آن حرم است که مسجدالاقصی و مسجد الصخره در آن واقع است و صهیونیسم مدعی حاکمیت بر آن صیون است.

ریشه‌یابی کلمه یهود
مراد از یهود چیست؟ یهود واژه‌ای است قرآنی و نام‌گذاری که خداوند متعال برای فرقه صهیونیسم در قرآن قرارداده است؛ حال برای پاسخ دادن به این سؤال که آیا قبل از قرآن اصطلاح یهود بوده یا نه؟ آیا این اصطلاح را قرآن بر این فرقه گذاشته است؟ باید گفت که آنچه در اینجا مسلم است این است که در کتب الهی موجود، یهود در قرآن به‌کاررفته است و در کتاب انجیل موجود نام یهود را نداریم، در تورات با همه کتاب‌هایش نیز ما نام یهود را نمی‌بینیم.

لینک مطلب :
http://www.tarikh.org/?p=1501
Tags:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *